Selamat Datang
loading...

Kufi Jadi Pilihan, Ikut Trend Pasaran

Walaupun trend boleh berubah, tetapkan fokus pada matlamat dan berubah ikut kesesuaian perniagaan.

Play Video
Rata-rata orang jika ditanya, apakah cara untuk menambah pendapatan, pasti ramai akan menjawab dengan berniaga. Ramai usahawan yang sudah berjaya kini bermula dengan pemikiran tersebut. Begitu juga dengan En Rahimin. Asal niat berniaga ini datang kerana beliau ingin menambah pendapatan. Beliau turut berpandangan bahawa peniaga begitu mudah memperoleh pendapatan. Maka dari saat itu, beliau ligat mencari idea untuk berniaga.

Bagi En Rahimin Ahmad, pengasas kepada Kufi Store by KaryaKufi, beliau berpeluang untuk menimba ilmu perniagaan secara terus apabila rakan sekampung mengajak beliau bekerja dengannya dalam perniagaan percetakan. Pada waktu itu, beliau baru saja selesai tingkatan enam, dan seawal usia 19 tahun, beliau mula faham selok-belok perniagaan tersebut. Bermula daripada memesan barang daripada pembekal, mengambil tempahan sehingga ke proses reka bentuk dan proses mencetak.

Setelah bekerja selama lima tahun dengan rakan sekampung, tiba giliran beliau pula memulakan perniagaan sendiri. Walaupun bermula dengan perniagaan percetakan juga, beliau berpeluang merasai getir dalam membuat keputusan demi perniagaannya. Pada usia 24, En Rahimin bergelar seorang usahawan percetakan di Kuala Kangsar, Perak. Rakan kongsi beliau pada ketika itu adalah abangnya sendiri.
Seni Hiasan Ayat Suci
Jika kita masih ingat lagi di rumah-rumah datuk nenek kita, di dinding mesti ada tergantung hamparan ayat-ayat suci Al-Quran yang dicetak atau disulam. Yang paling kerap dijumpai adalah sulaman ayat suci dengan benang emas pada kain hitam yang digantung di dinding rumah. Kebanyakan hamparan ini adalah hadiah daripada kaum kerabat yang telah menunaikan ibadah haji atau pun umrah.

Jika dahulu, hadiah begini mungkin berharga tinggi dan hanya boleh didapati dari luar negara. Tetapi kini, seni hiasan ini ibarat tradisi yang diteruskan turun-temurun. Dengan adanya seni kaligrafi kufi, makin ramai yang meminatinya sebagai hiasan. Selain dijadikan hiasan rumah, seni kufi moden kini digabungkan dengan produk berfungsi seperti jam.
Pada awal kemunculan kufi moden ini, ia nampak seperti suatu trend. Namun, bagi En Rahimin, ia merupakan trend yang mempunyai pasaran khusus. Maka, penghasilan produk daripada Kufi Store milik beliau banyak menerima tempahan kerana beliau sendiri gemar merealisasikan tempahan pembeli.
Kepelbagaian Rekaan
Jika dibandingkan dengan zaman dahulu, produk daripada Kufi Store banyak berkonsepkan frame yang lebih moden. Kufi Store menawarkan perkhidmatan menulis ayat berbentuk khat yang mengikut kesesuaian dan kehendak pembeli. Selain itu, Kufi Store turut mencorakkan rekaan di atas bahan seperti kanvas, kayu, cermin dan ceramic. Berdasarkan permintaan, ada rekaan yang diwarnakan dengan warna-warni agar menarik perhatian yang memandang. Antara produk yang ada pada masa kini adalah hiasan dinding, jam dinding, keychain, magnet peti sejuk dan pelbagai lagi atas permintaan pelanggan.

Hanya Penghasilan Berkualiti

Di Kufi Store, setiap tempahan pelanggan diteliti, diproses dan dihasilkan dengan kualiti tertinggi. Setiap tempahan akan bermula dengan rekaan sebagaimana kehendak pelanggan. Selepas itu, deraf rekaan tersebut akan ditunjuk kepada pembeli dan pihak pembeli akan membuat semakan seperti penambahan ayat atau buang apa yang tidak perlu. Setelah pembeli setuju dan tetap dengan rekaan yang dibuat atau dipinda, barulah proses mencetak atas kanvas dimulakan. Bagi pelanggan yang menempah produk berasaskan kayu, di peringkat ini Kufi Store akan memulakan proses memotong.

Bagi menjaga kualiti dan ketahanan produk, dakwat yang digunakan untuk cetakan pada kanvas juga dipilih dengan teliti. Dakwat yang digunakan adalah jenis dakwat UV dan antara kebaikan dakwat UV adalah ia tidak luntur apabila terkena air dan menyerlahkan hasil rekaan yang dicetak pada kanvas.
Jenama & Pasaran
Tanpa jenama, penjualan produk atau perkhidmatan boleh menjadi susah. Tak mustahil boleh berlaku, namun kebanyakan pembeli kesuntukan masa. Maka, dengan adanya jenama, pembeli boleh mengenali produk dengan lebih mudah.

Bagi En Rahimin, beliau setuju bahawa penjenamaan adalah sangat penting kepada yang menjalankan perniagaan. Walaupun seni khat Kufi Murabba’ adalah trend seni hiasan, terdapat ramai pesaing Kufi Store dalam pasaran yang sama. Maka strategi penjenamaan yang perlu ada sekarang tertakluk kepada kepekaan peniaga terhadap perubahan dalam pasaran.
Sebagai contoh, oleh kerana terdapat ramai pesaing dalam pasaran, jenama harus diketengahkan kepada masyarakat umum melalui media sosial, laman web, bunting, banner, TV, papan iklan dan perlu kerap menyertai event-event yang berkaitan. Pembeli zaman sekarang pula lebih cenderung untuk membeli secara atas talian. Itu juga peluang untuk peniaga zaman sekarang turut memasarkan produk dalam talian.

Pengalaman & Pegangan

Pengalaman pahit manis seorang usahawan pasti kelak menjadi pegangan mereka. En Rahimin sendiri pernah melalui beberapa episod pengalaman pahit yang kekal menjadi pengajaran baginya. Antaranya adalah ketika pertama kali berniaga kerana modal tidak mencukupi untuk menyara kehidupan dan meneruskan perniagaan. Tidak semuanya pahit bagi En Rahimin, malah ada saat dan ketika beliau berpeluang menyertai pameran di KLCC yang mana beliau dapat memperkenalkan tulisan khat kufi kepada warga asing seperti Jepun, Korea dan negara-negara lain. Kebanyakan mereka menyukai kerana bentuk khat kufi ini menyerupai kod QR.
Dalam menjalankan perniagaan ini, En Rahimin lebih gemar bersikap jujur dan amanah. Lebih-lebih lagi dalam menyiapkan tempahan pelanggan, jika ada kerosakan En Rahimin lebih gemar berterus terang dengan pelanggan. Selain itu, En Rahimin juga berpegang teguh kepada sentiasa berprasangka baik atas rezeki yang diperolehi dan beliau juga sering bersedekah dan berzakat untuk mendapat berkat dalam apa sahaja yang diusahakan. Dalam perancangan En Rahimin, beliau ingin menambah peralatan mesin laser-cut agar Kufi Store boleh menghasilkan produk premium dengan lebih cepat.

Kesungguhan Demi Kemajuan

Sejak bermula berniaga, En Rahimin berusaha memfokuskan dirinya dalam setiap perniagaan yang dijalankan. Oleh yang demikian, kesungguhan dan kerajinan serta fokus adalah antara perkara utama yang En Rahimin ingin sampaikan kepada usahawan baharu di luar sana. Selain itu, boleh juga mengintai peluang berniaga melalui trend masa kini iaitu bermula sebagai dropship atau ejen, agar boleh berjinak dalam menguruskan perniagaan tanpa mengeluarkan modal. Maka, pasanglah cita-cita dan mulakan sesuatu agar suatu hari dapat jua mencapai cita-cita tersebut.

DDEC Pilihan Usahawan Malaysia

Nak jadi usahawan kini lebih mudah berbanding dahulu, kerana peluang untuk berniaga lebih banyak. Bagi mereka yang pasang cita-cita untuk jadi seorang usahawan, harus rajin menimba ilmu. Sebaik-baik ilmu adalah menimba dari pengalaman. Namun, ilmu reka bentuk untuk keusahawanan juga patut ditelaah agar jenama dan perniagaan menjadi menarik. Di DDEC, kami menawarkan pelbagai perkhidmatan yang diperlukan antaranya Pembangunan Usahawan yang meliputi aspek reka bentuk jenama yang menjadi asas kepada sesebuah perniagaan. Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan perkhidmatan penjenamaan dan latihan keusahawanan, hubungi kami di WhatsApp 017-6804679 atau dapatkan maklumat terkini di Facebook dan Instagram @ddecmalaysia.

Kongsikan artikel ini:

Berminat Untuk Mendapatkan Perkhidmatan DDEC?

Share with:
VIEW
CLOSE